Meningsfuld ros

Ros er ikke bare ros, for mig findes der ligegyldig ros og meningsfuld ros. 

Som elev i folkeskolen, fik jeg rigtig meget ligegyldig ros : “jeg var dygtig til at skrive pænt”, “jeg var dygtig til at holde orden” etc. etc. For i sidste ende, var det ikke min orden, det stod som karakter, og min orden, hjælp mig ikke til at få høj karakter. Dengang, blev jeg glad og stolt over den ros, men nu har det givet mig en mistro til kommende ros – for roser de for at gøre mig glad, eller fordi jeg har gjort et godt stykke arbejde? 🤔 Ofte, hvis jeg selv føler jeg ikke har gjort det godt nok, eller ved jeg kunne gøre det bedre, så tror jeg ikke på rosen. 

MEN i dag, da jeg sagde “tak for i dag og god weekend” til mine kollegaer, var der en pædagog der sagde “selv tak, og tusind tak for din hjælp i dag, det har været fantastisk”, der tror jeg faktisk på hende, hele hendes udstråling og kropsprog, gav udtryk for , at hun talte sandt. Og føler selv jeg har gjort det godt. Så hendes ord, gjorde mig utrolig glad, og gik hjem med en “yes-følelse”, og er glad for weekend, men glæder mig også til mandag 😊 Men synes selv jeg tager interativ, hjælper til hvor det er nødvendigt, selvom det er på anden stue, ikke bange for at tage styring, når det faste personale er ude af døren etc. Men stoler også på min pædagogisk faglighed, og ikke bange for at vise den. Selvom, jeg var meget i tvivl om min faglighed, da jeg var arbejdsløs, men ikke i tvivl mere.

Ja lidt positiv energi herfra.

Bella xx

Leave a Reply

